Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025
Nasza szkoła w ramach Priorytetu 3 NPCR otrzymała środki finansowe na zakup nowości wydawniczych oraz wyposażenie szkolnej biblioteki. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
Cel główny Programu #NPRC2.0 to:
– poprawa stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy;
– wspieranie między innymi szkół podstawowych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:
- promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzież;
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami;
- zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:
- zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki;
- realizację działań promujących czytelnictwo.
Wraz ze złożeniem wniosku o udział w #NPRC2.0 szkoła zobowiązała się do zrealizowania między innymi następujących zadań:
upowszechniania czytelnictwa, rozwijania kompetencji czytelniczych wśród uczniów poprzez promowanie rozwoju czytelnictwa, w tym zakup nowości wydawniczych;
propagowania czytelnictwa w szkole poprzez lekcje głośnego czytania, konkursy, gazetki, włączanie się do krajowej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, „Narodowe czytanie”;
udziału w imprezach czytelniczych i konkursach o zasięgu ogólnopolskim i lokalnym, jak również szkolnym;
organizacji w szkole Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania, Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek, Międzynarodowego Dnia Książki i Praw Autorskich , Dnia Bibliotekarzy i Bibliotek;
współpracy z Biblioteką Publiczną Filia nr 14 w Częstochowie oraz Publiczną Biblioteką Pedagogiczną WOM w Częstochowie
organizacji konkursów, lekcji bibliotecznych;
kształtowania pozytywnego wizerunku biblioteki szkolnej w środowisku szkolnym i lokalnym.
List do rodziców
List Pani Ireny Koźlińskiej – Prezes Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom
Drodzy Rodzice!
Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.
Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo – rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.
Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie- bo i skąd miałoby wiedzieć? – co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.
Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.
Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum.
Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy.
Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.
Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!
Autorką listu jest pani Irena Koźmińska
Prezes fundacji ABCXXI”- Cała Polska czyta dzieciom.
Projekty czytelnicze realizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Drodzy Czytelnicy!
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Stanisława Staszica w Częstochowie bierze udział w kolejnej edycji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025.Założeniem programu jest rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży poprzez zakup nowości wydawniczych. Zachęcam do zgłaszania propozycji tytułów książek, które chcielibyście aby zostały zakupione do szkolnej biblioteki. Stwórzmy razem listę książek.
Wykaz nowości wydawniczych zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 20021-2025
17 zalet czytania książki
opracowanych przez
SZWEDZKĄ AKADEMIĘ LITERATURY DZIECIĘCEJ
Książka pozwala nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśl i rozumieć innych.
Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.
Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.
Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.
Książka rozwija nasze uczucia i zdolności do empatii. Wyrabia w nas umiejętności wczuwania się w czyjąś sytuacje.
Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.
Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.
Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.
Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w zrozumieniu zależności.
Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc.
Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.
Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancje dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.
Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ją wypożyczać za darmo i nie trzeba podłączać do prądu.
Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesień.
Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami.
Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą – nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże ile może dać dobra literatura.
Literatura wzbogaca kulturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcą, bibliotekarzom …. Literaturę można również eksportować przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.