IV Powiatowy Konkursu Polonistyczno-Ekologicznego pt. „ Baśń z ekologią w tle…”
Praca konkursowa polega na napisaniu przez uczestnika znanej wersji baśni,
na podstawie wybranego utworu J. CH. Andersena, Braci Grimm lub innego autora baśni.
W treść baśni powinny zostać wplecione nowe wątki o tematyce ekologicznej (treść powinna zostać urozmaicona nowymi wątkami o tematyce ekologicznej):
( przykładowy) zakres tematyki ekologicznej
– dbałość o czyste powietrze, działania zmierzające do ochrony powietrza
– oszczędzanie energii elektrycznej
– oszczędzanie wody, ochrona rzek, mórz, oceanów
– recykling i segregacja odpadów komunalnych, problematyka np. zaśmiecania lasów, szlaków górskich, wód itp.
– ochrona ekosystemów (problem ginących lasów tropikalnych)
– ochrona gatunkowa roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem
– obserwowane zachowania świata przyrody w czasach pandemii – ograniczonej działalności i aktywności człowieka
– inne wg zainteresowań piszącego
CELE KONKURSU:
Polonistyczne:
– rozwój i kształtowanie umiejętności literackich, a także twórczego myślenia i wyobraźni młodego człowieka,
– zainteresowanie uczniów literaturą, głównie baśniami i ich tematyką,
– lepsze poznanie twórczości znanych i lubianych baśniopisarzy, zawartych w niej wszystkich uniwersalnych prawd i wartości moralnych łączących ludzi,
– mobilizowanie uczniów do twórczej pracy,
– kształtowanie nawyków czytelniczych,
– stwarzanie uczestnikom konkursu możliwości prezentacji własnych uzdolnień i talentów literackich,
– rozbudzanie ciekawości poznawczej ucznia.
Ekologiczne:
– zainteresowanie uczniów zagadnieniami z zakresu ochrony środowiska,
– kształtowanie postaw proekologicznych oraz wdrażanie do podejmowania działań w tym zakresie,
– kształtowanie nawyku myślenia ekologicznego w typowych sytuacjach dnia codziennego oraz tworzenie trwałych nawyków i zachowań ekologicznych stylu życia w domu, szkole i najbliższym otoczeniu.
Wychowawcze :
– kształtowanie i rozwój postaw odpowiedzialności za swoje działania w środowisku naturalnym, kreatywności i twórczych osiągnięć w zakresie ochrony przyrody , aktywności
i zaangażowania w problematykę współczesnych zagrożeń.
WARUNKI UCZESTNICTWA:
- Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas III – VIII .
W konkursie udział wziąć może każda szkoła podstawowa. - Konkurs ma zasadę powszechności, gwarantującą równy dostęp do udziału
w konkursach wszystkim zainteresowanym uczniom kl. III-VIII szkoły podstawowej. - Uczestnicy konkursu nie ponoszą żadnych kosztów.
- Konkurs jest jednoetapowy. Odbędzie się w dwóch grupach wiekowych : klasy III- IV i V-VIII.
- Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest przesłanie prac konkursowych w terminie do 28 maja 2021 r. na adres mailowy konkursysp25@op.pl.
- Na konkurs jeden uczestnik może nadesłać jedną pracę.
- Baśń nie może przekroczyć 2 stron dokumentu w programie tekstowym.
- Praca powinna zawierać imię, nazwisko autora, klasę, nazwisko opiekuna, pod kierunkiem którego powstała praca.
- Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie szkoły poprzez wypełnienie karty zgłoszenia, telefonicznie, bądź przesłanie informacji drogą elektroniczną na adres organizatora: sp25@edukacja.czestochowa.pl.
Konkurs ma zasięg powiatowy.
Uczestnik może uzyskać 1 punkt za zajęcie pierwszego miejsca, które zostannie wpisane
na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej (jako szczególne osiągnięcia).
W konkursie przyznane zostaną trzy pierwsze miejsca (I, II i III miejsce). Komisja konkursowa może również przyznać nagrody równorzędne.
Dla finalistów konkursu przewidziano nagrody w postaci książek i dyplomów.
Zakres programowy zgodny rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej:
III Powiatowy Festiwal Nauki „Szkoła Myślenia”
Konkurs odbędzie się na terenie Wydziału Infrastruktury i Środowiska Politechniki Częstochowskiej, ul. Brzeźnicka 60 a
MAJ 2021
Cel główny:
Rozwijanie umiejętności myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów w naukach matematyczno-przyrodniczych, humanistyczno-społecznych.
Cele szczegółowe:
– rozwijanie kreatywności;
– rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów;
– rozwijanie umiejętności logicznego oraz nieszablonowego myślenia uczniów, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
– rozwijanie zainteresowań uczniów matematyką, przyrodą, informatyką, historią;
– promowanie oryginalnych i niestandardowych rozwiązań;
– rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
Adresaci:
Czteroosobowa grupa uczniów z klas IV-VIII wraz z opiekunem.
Przebieg konkursu:
Konkurs drużynowy wiedzy ogólnej.
- Gry i zagadki logiczne.
- Prezentacje multimedialne na temat : Zwierzęta w filmach.
- Konkurs wiedzy o św. Janie Pawle II z okazji 100. rocznicy jego urodzin.
- Pokaz doświadczeń pobudzających wyobraźnię i logiczne myślenie.
WARUNKI UCZESTNICTWA:
- Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas IV-VIII
- Rozgrywki odbędą się w jednej grupie wiekowej : klasy IV-VIII
- Uczniowie przystępują do konkursu w 4-osobowych grupach.
- W konkursie udział wziąć może każda szkoła podstawowa.
- Konkurs ma zasadę powszechności, gwarantującą równy dostęp do udziału
w zawodach wszystkim zainteresowanym uczniom kl. V-VIII szkoły podstawowej. - Każda szkoła, przystępując do konkursu, typuje jedną drużynę.
- Uczestnicy konkursu nie ponoszą żadnych kosztów.
- Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie szkoły poprzez wypełnienie karty zgłoszenia, telefonicznie, bądź przesłanie informacji drogą elektroniczną na adres organizatora: sp25@edukacja.czestochowa.pl.
ZASADY I PRZEBIEG KONKURSU:
Konkurs jest dwuetapowy.
I etap
- Gry i zagadki logiczne.
Uczniowie grupowo rozwiązują: rebusy, zagadki logiczne, zadania wymagające myślenia , kreatywności itp.
- Prezentacja multimedialna: Zwierzęta w filmach.
Ocenie podlegają:
– treści zawarte w prezentacji;
– sposób przekazania;
– sama prezentacja
– czas – 8 min
W prezentacji należy uwzględnić gatunek zwierząt, cechy charakterystyczne dla tego gatunku, przykłady filmów, w których występowały.
- Konkurs wiedzy ogólnej o św. Janie Pawle II z okazji 100. rocznicy jego urodzin.
Uczniowie odpowiadają na wylosowane pytania przygotowane przez organizatora. Uczniowie odpowiadają grupowo. Pytania dotyczą życia, działalności św. Jana Pawła II.
- Pokaz doświadczeń pobudzających wyobraźnię i logiczne myślenie. Temat doświadczenia wybierają samodzielnie uczestnicy konkursu
i przedstawiają na forum.
Ocenie podlega:
– zapoznanie z tematem doświadczenia;
– omówienie zestawu laboratoryjnego;
– sposób przeprowadzenia doświadczenia;
– wrażenie ogólne.
II etap
Wybór Myśliciela Nastolatków 2021
1. Wszyscy uczestnicy biorą udział w konkursie wiedzy ogólnej w formie Kahoota.
2. Tytuł Myśliciela Nastolatków 2019 otrzymuje uczeń z najwyższą liczbą punktów.
3. W przypadku, gdy uczestnicy mają tę samą liczbę punktów, Przewodniczący zarządza „dogrywkę”.
4. Zasady „dogrywki” w finale:
– uczestnicy Konkursu odpowiadają na pytania komisji z wiedzy ogólnej.
– komisja zadaje pytania do roztrzygnięcia.
TRZY ZWYCIĘSKIE DRUŻYNY OTRZYMAJĄ NAGRODY I DYPLOMY.
MYŚLICIEL NASTOLATKÓW OTRZYMUJE LIST GRATULACYJNY .
Pozostałe drużyny otrzymają dyplomy za udział.
Konkurs ma zasięg powiatowy.
Uczestnik może uzyskać 1 punkt za zajęcie pierwszego miejsca, które zostannie wpisane
na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej (jako szczególne osiągnięcia).
Zakres programowy zgodny rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej:
IV Regionalny Konkurs dzieci i młodzieży z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej „URATOWAĆ ZNACZY ŻYĆ” o zasięgu wojewódzkim
ORGANIZATOR:
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Stanisława Staszica w Częstochowie
WSPÓŁORGANIZATORZY:
- Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie
- Komenda Miejska Policji w Częstochowie
- Stacja Pogotowia Ratunkowego w Częstochowie
- Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Częstochowie
- Grupa Jurajska GOPR
- Regionalne WOPR w Częstochowie
- WORD w Częstochowie
CELE KONKURSU:
- Rozpowszechnianie wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania
I pomocy przedmedycznej wśród dzieci i młodzieży (w wieku szkolnym z klas V-VIII), a także doskonalenie tych umiejętności. - Umiejętność podejmowania działań i czynności ratujących życie osób zagrożonych utratą życia w wodzie w zakresie praktycznym
i teoretycznym. - Przestrzegania zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Kształtowanie czynnych postaw prospołecznych wśród dzieci oraz dorosłych, w tym odpowiedzialności za drugiego człowieka, niesienia pomocy w sytuacjach zagrożenia życia na lądzie i w wodzie
oraz zdrowia poszkodowanym i chorym. - Popularyzacja i propagowanie tematyki związanej z ochroną zdrowia w różnych sytuacjach życiowych, w razie pożaru, zagrożenia czadem, a także w górach i nad wodą oraz z bezpieczeństwem komunikacyjnym.
- Wdrażanie do aktywności, zdrowej rywalizacji i współzawodnictwa.
WARUNKI UCZESTNICTWA:
- Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas
V-VIII
- Rozgrywki odbędą się w jednej grupie wiekowej: klasy V-VIII
- Uczniowie przystępują do konkursu w 3-osobowych grupach.
- W konkursie udział wziąć może każda szkoła podstawowa.
- Konkurs ma zasadę powszechności, gwarantującą równy dostęp do udziału w zawodach wszystkim zainteresowanym uczniom kl. V-VIII szkoły podstawowej.
- Każda szkoła przystępując do konkursu typuje jedną drużynę.
- Uczestnicy konkursu nie ponoszą żadnych kosztów.
- Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie szkoły poprzez wypełnienie karty zgłoszenia, telefonicznie, bądź przesłanie informacji drogą elektroniczną na adres organizatora: sp25@edukacja.czestochowa.pl.
Zgłoszenia na konkurs do 28 lutego 2021 r.
ZASADY I PRZEBIEG KONKURSU:
Konkurs jest jednoetapowy. Składa się z dwóch części praktycznych sprawdzających zakres nabytych umiejętności udzielania pomocy, znajomości znaków drogowych oraz wykonania celnego rzutu ratowniczego rzutką rękawową, a w etapie finałowym rzutką siatkową do celu.
- PIERWSZA CZĘŚĆ – w formie testu on-line
Trzy drużyny – z największą liczbą punktów otrzymanych
w pierwszym – etapie przystąpią do drugiego etapu.
- DRUGA CZĘŚĆ – część finałowa praktyczna
TRZY ZWYCIĘSKIE DRUŻYNY OTRZYMAJĄ MEDALE I DYPLOMY.
Pozostałe drużyny otrzymają dyplomy za udział.
Odbiór nagród potwierdza na piśmie opiekun drużyny danej szkoły.
ZAKRES PROGRAMOWY:
- zapewnienie bezpieczeństwa ratującemu i poszkodowanemu
przed przystąpieniem do czynności ratowniczych, zabezpieczenie
miejsca zdarzenia
- sprawdzanie przytomności poszkodowanego
- wzywanie pomocy, znajomość numerów alarmowych
- sprawdzanie oddechu
- układanie poszkodowanego – tzw. pozycja boczna ustalona
- oddechy ratownicze, uciskanie klatki piersiowej – ćwiczenia
z fantomem - znajomość podstawowych zasad ruchu drogowego
- wykonanie przez każdego członka zespołu trzech rzutów rzutką do celu na odległość (kl V-VIII 6 m).
Zakres programowy zgodny rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej:
Nad prawidłowością przebiegu konkursu i zadań finałowych czuwać będzie komisja konkursowa:
(przedstawiciele: Komendy Miejskiej Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych, Stacji Pogotowia Ratunkowego, WOPR, a także Grupy Jurajskiej GOPR).
W przypadku remisu komisja konkursowa zadaje dodatkowe pytania
w celu wyłonienia zwycięzcy (z każdego zakresu tematycznego ujętego
w celach konkursu).