VI Regionalny Konkurs dzieci i młodzieży z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej „URATOWAĆ ZNACZY ŻYĆ” o zasięgu wojewódzkim
Regulamin konkursu POBIERZ
Zaproszenie do V Powiatowego Konkursu Polonistyczno – Ekologicznego pt. „Baśń z ekologią w tle”maj 2022
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Stanisława Staszica w Częstochowie serdecznie zaprasza do udziału w zdalnym konkursie wszystkich zainteresowanych uczniów i nauczycieli.
Praca konkursowa polega na napisaniu przez uczestnika znanej wersji baśni,
na podstawie wybranego utworu J. CH. Andersena, Braci Grimm lub innego autora baśni.
W treść baśni powinny zostać wplecione nowe wątki o tematyce ekologicznej (treść powinna zostać urozmaicona nowymi wątkami o tematyce ekologicznej):
( przykładowy) zakres tematyki ekologicznej
-dbałość o czyste powietrze, działania zmierzające do ochrony powietrza
-oszczędzanie energii elektrycznej
-oszczędzanie wody, ochrona rzek, mórz, oceanów
-recykling i segregacja odpadów komunalnych, problematyka np. zaśmiecania lasów, szlaków górskich, wód itp.
-ochrona ekosystemów(problem ginących lasów tropikalnych)
-ochrona gatunkowa roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem
-obserwowane zachowania świata przyrody w czasach pandemii- ograniczonej działalności
i aktywności człowieka
-inne wg zainteresowań piszącego
CELE KONKURSU:
Polonistyczne:
-rozwój i kształtowanie umiejętności literackich, a także twórczego myślenia i wyobraźni młodego człowieka,
-zainteresowanie uczniów literatura , głównie baśniami i ich tematyką,
-lepsze poznanie twórczości znanych i lubianych baśniopisarzy, zawartych w niej wszystkich uniwersalnych prawd i wartości moralnych łączących ludzi,
-mobilizowanie uczniów do twórczej pracy,
-kształtowanie nawyków czytelniczych ,
-stwarzanie uczestnikom konkursu możliwości prezentacji własnych uzdolnień i talentów literackich,
-rozbudzanie ciekawości poznawczej ucznia.
Ekologiczne:
-zainteresowanie uczniów zagadnieniami z zakresu ochrony środowiska
– kształtowanie postaw proekologicznych oraz wdrażanie do podejmowania działań w tym zakresie
– kształtowanie nawyku myślenia ekologicznego w typowych sytuacjach dnia codziennego oraz tworzenie trwałych nawyków i zachowań ekologicznych stylu życia w domu, szkole i najbliższym otoczeniu.
Wychowawcze :
– kształtowanie i rozwój postaw odpowiedzialności za swoje działania w środowisku naturalnym, kreatywności i twórczych osiągnięć w zakresie ochrony przyrody , aktywności i zaangażowania w problematykę współczesnych zagrożeń.
WARUNKI UCZESTNICTWA:
- Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas III – VIII .W konkursie udział wziąć może każda szkoła podstawowa.
- Konkurs ma zasadę powszechności, gwarantującą równy dostęp do udziału w konkursach wszystkim zainteresowanym uczniom kl. III-VIII szkoły podstawowej.
- Uczestnicy konkursu nie ponoszą żadnych kosztów.
- Konkurs jest jednoetapowy. Odbędzie się w dwóch grupach wiekowych : klasy III- IV i V-VIII
- Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest przesłanie prac konkursowych w terminie do 28 maja 2022 r. na adres mailowy konkursysp25@op.pl
- Na konkurs jeden uczestnik może nadesłać jedną pracę.
- Baśń nie może przekroczyć 2 stron dokumentu w programie tekstowym.
- Praca powinna zawierać imię, nazwisko autora, klasę, nazwisko opiekuna, pod kierunkiem którego powstała praca
- Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie szkoły poprzez wypełnienie karty zgłoszenia, telefonicznie, bądź przesłanie informacji drogą elektroniczną na adres organizatora: sp25@edukacja.czestochowa.pl
ZAKRES PROGRAMOWY:
JĘZYK POLSKI
Klasy IV- VIII
- KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTUROWE:
- Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
- Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
- Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
- Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami.
- Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej jako podstawy tożsamości narodowej.
- Poznawanie wybranych dzieł wielkich pisarzy polskich w kontekście podstawowych informacji o epokach, w których tworzyli (zwłaszcza w klasach VII i VIII).
- Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.
- KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:
- Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
- Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
- Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
- Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
- Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.
- Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.
- 3. TWORZENIE WYPOWIEDZI:
- Usprawnianie czynności fonacyjnych, artykulacyjnych i prozodycznych uczniów.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
4 . Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu.
- Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich.
- SAMOKSZTAŁCENIE
- Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
- Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.
- Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
- Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, na przykład w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i wykładach oraz rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
- Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.
PRZYRODA
VII. ŚRODOWISKO ANTROPOGENICZNE I KRAJOBRAZ NAJBLIŻSZEJ OKOLICY.
UCZEŃ:
- określa zależności między składnikami środowiska przyrodniczego i antropogenicznego;
- ocenia zmiany zagospodarowania terenu wpływające na wygląd krajobrazu najbliższej okolicy;
GEOGRAFIA
- KRAJOBRAZY POLSKI: UCZEŃ:
- przedstawia pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazach powstałe w wyniku działalności
człowieka;
9.przyjmuje postawę szacunku wobec środowiska przyrodniczego i kulturowego Polski.
BIOLOGIA
VIII. ZAGROŻENIA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ. UCZEŃ:
- analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną;
- uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej;
ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE!
Organizatorzy:
Olga Drab
Małgorzata Niemczyk
III Powiatowy Festiwal Nauki „Szkoła Myślenia”
13.05.2022 r.
Z uwagi na panującą pandemię COVID 19 konkurs odbędzie się w formie zdalnej na platformie Microsoft TEAMS.
WSPÓŁORGANIZATORZY:
Wydział Infrastruktury i Środowiska Politechniki Częstochowskiej ul. Brzeźnicka 60a
Cel główny:
Rozwijanie umiejętności myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów
w naukach matematyczno-przyrodniczych, humanistyczno – społecznych.
Cele szczegółowe:
– rozwijanie kreatywności;
– rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów;
– rozwijanie umiejętności logicznego oraz nieszablonowego myślenia uczniów, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
– rozwijanie zainteresowań uczniów matematyką, przyrodą, geografią, informatyką, historią, językiem polskim;
– promowanie oryginalnych i niestandardowych rozwiązań;
-rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
WARUNKI UCZESTNICTWA:
- Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas VI – VIII
- Rozgrywki odbędą się w jednej grupie wiekowej : klasy VI – VIII
- Uczniowie przystępują do konkursu w 4 osobowych grupach.
- W konkursie udział wziąć może każda szkoła podstawowa.
- Konkurs ma zasadę powszechności, gwarantującą równy dostęp do udziału w zawodach wszystkim zainteresowanym uczniom kl. VI-VIII szkoły podstawowej.
- Każda szkoła przystępując do konkursu typuje jedną drużynę.
- Uczestnicy konkursu nie ponoszą żadnych kosztów.
- Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie szkoły poprzez wypełnienie karty zgłoszenia, telefonicznie, bądź przesłanie informacji drogą elektroniczną na adres organizatora: sp25@edukacja.czestochowa.pl
Adresaci:
Czteroosobowa grupa uczniów z klas VI – VIII wraz z opiekunem.
- Szkoła, która zgłosi swój udział w konkursie otrzyma link do spotkania – zostanie on przesłany do opiekuna drużyny.
Przed konkursem należy:
- Pobrać bezpłatną aplikację MS Teams i uruchomić ją na komputerze stacjonarnym/laptopie z systemem Windows/iOS https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams/group-chat-software?ms.url=microsoftcomteams&rtc=1.
- Każdy uczestnik konkursu ( opiekun drużyny) zakłada konto w aplikacji MS Teams na adres e-mail przesłany do organizatora konkursu (konta proszę zakładać podając swoje prawdziwe imię i nazwisko). Zaproszenia do udziału w konkursie wraz z linkiem dostępu zostaną wysyłane na ten właśnie adres.
- Drużynie konkursowej należy zorganizować miejsce pozwalające na uczestniczenie w konkursie w wyznaczonych godzinach zgodnie z zasadami obowiązującymi w czasie pandemii COVID-19. Stanowisko powinno być wyposażone w komputer stacjonarny / laptop z dostępem do Internetu, głośnik/słuchawki, mikrofon oraz kamerę. Urządzenia mobilne typu telefon/mały tablet nie są zalecane ponieważ w trakcie trwania konkursu prowadzący będzie udostępniał widok prezentacji.
- Uczestnicy konkursu proszeni są o przygotowanie kartek i przyborów piśmiennych ( marker, pisaki)
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za łącze internetowe.
- .Zgłoszona szkoła zostanie poinformowana o terminie testowego połączenia.
- Prosimy o przesłanie karty zgłoszenia w podanym terminie.
Zgłoszenia na konkurs do 30.04. 2022r.
Przebieg konkursu:
Konkurs drużynowy wiedzy ogólnej.
- Gry i zagadki logiczne.
- Prezentacje multimedialne na temat : Zwierzęta w filmach.
- Konkurs wiedzy o Patronach Roku 2021( Stanisław Lem, Krzysztof
Kamil Baczyński, kardynał Stefan Wyszyński)
- Pokaz doświadczeń pobudzających wyobraźnię i logiczne myślenie.
Zgłoszenia:
Prosimy o telefoniczne potwierdzenie udziału w konkursie do dnia 30.04.2022 r.
( nr tel.34-362-15-83 ).
W zgłoszeniu należy podać: imię i nazwisko opiekuna.
Organizatorzy: Ilona Cierpińska, Małgorzata Niemczyk, Anna Dobosz,
Anna Jasiak, Wioletta Gorzkowska, Dorota Zębik , Ludmiła Langier
Informację nt. konkursu.
- Prezentacja multimedialna (czas prezentacji max. 8 minut)
Oceniamy:
-treści zawarte w prezentacji;
-sposób przekazania;
-samą prezentację
W prezentacji należy uwzględnić rolę zwierząt grających w filmach, gatunek zwierząt, cechy charakterystyczne dla tego gatunku , przykłady filmów, w których występowały.
Prosimy o zapisanie prezentacji na dwóch nośnikach np. płycie i pamięci przenośnej.
- Doświadczenia
Oceniamy:
-zapoznanie z tematem doświadczenia;
-omówienie zestawu laboratoryjnego;
-sposób przeprowadzenia doświadczenia;
-wrażenie ogólne.
Należy przygotować jedno doświadczenie.
III. Konkurs wiedzy o Patronach Roku 2021
Uczniowie odpowiadają grupowo. Pytania dotyczą życia, działalności, twórczości wielkich Polaków.
- Gry i zagadki logiczne
Uczniowie grupowo rozwiązują: rebusy, zagadki logiczne, zadania wymagające myślenia
Nad prawidłowością przebiegu konkursu i zadań finałowych czuwać będzie komisja konkursowa.
Organizatorzy: Ilona Cierpińska, Małgorzata Niemczyk ( niemczyk93@interia.pl, Anna Dobosz, Anna Jasiak, Wioletta Gorzkowska, Dorota Zębik