VI Regionalny Konkurs dzieci i młodzieży z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej „URATOWAĆ ZNACZY ŻYĆ” o zasięgu wojewódzkim

Regulamin konkursu POBIERZ

Zaproszenie  do V Powiatowego Konkursu  Polonistyczno – Ekologicznego pt. „Baśń z ekologią w tle”maj 2022

Szkoła Podstawowa nr 25 im. Stanisława Staszica w Częstochowie  serdecznie zaprasza do udziału w zdalnym  konkursie wszystkich zainteresowanych uczniów  i nauczycieli.

Praca konkursowa polega na napisaniu przez uczestnika znanej wersji baśni,

na podstawie wybranego utworu J. CH. Andersena, Braci Grimm lub innego autora baśni.

 W treść baśni powinny zostać wplecione nowe wątki o tematyce ekologicznej (treść powinna zostać urozmaicona nowymi wątkami o tematyce ekologicznej):

( przykładowy) zakres tematyki ekologicznej

-dbałość o czyste powietrze, działania zmierzające do ochrony powietrza

-oszczędzanie energii elektrycznej

-oszczędzanie wody, ochrona rzek, mórz, oceanów

-recykling i segregacja odpadów komunalnych, problematyka np. zaśmiecania lasów, szlaków górskich, wód itp.

-ochrona ekosystemów(problem ginących lasów tropikalnych)

-ochrona gatunkowa roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem

-obserwowane zachowania świata przyrody w czasach pandemii- ograniczonej działalności

i aktywności człowieka

-inne wg zainteresowań piszącego

CELE KONKURSU:

Polonistyczne:

-rozwój i kształtowanie umiejętności literackich, a także twórczego myślenia i wyobraźni młodego człowieka,

-zainteresowanie uczniów literatura , głównie  baśniami i  ich tematyką,

-lepsze poznanie twórczości znanych i lubianych baśniopisarzy, zawartych w niej wszystkich uniwersalnych prawd i wartości moralnych łączących ludzi,

-mobilizowanie uczniów do twórczej pracy,

-kształtowanie nawyków czytelniczych ,

-stwarzanie uczestnikom konkursu możliwości prezentacji własnych uzdolnień i talentów literackich,

-rozbudzanie ciekawości poznawczej ucznia.

Ekologiczne:

-zainteresowanie uczniów zagadnieniami z zakresu ochrony środowiska

– kształtowanie postaw proekologicznych oraz wdrażanie do podejmowania działań w tym zakresie

– kształtowanie nawyku myślenia ekologicznego w typowych sytuacjach dnia codziennego oraz tworzenie trwałych nawyków i zachowań ekologicznych stylu życia w domu, szkole i najbliższym otoczeniu.

Wychowawcze :

– kształtowanie i rozwój postaw odpowiedzialności za swoje działania w środowisku naturalnym, kreatywności i twórczych osiągnięć w zakresie ochrony przyrody , aktywności i zaangażowania w problematykę współczesnych zagrożeń.

WARUNKI UCZESTNICTWA:

  • Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas III – VIII .W konkursie udział wziąć może każda szkoła podstawowa.
  • Konkurs ma zasadę powszechności, gwarantującą równy dostęp do udziału w konkursach wszystkim zainteresowanym uczniom kl. III-VIII szkoły podstawowej.
  • Uczestnicy konkursu nie ponoszą żadnych kosztów.
  • Konkurs jest jednoetapowy. Odbędzie  się w dwóch grupach wiekowych : klasy III- IV             i  V-VIII
  • Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest przesłanie prac konkursowych w terminie do 28 maja 2022 r. na adres mailowy konkursysp25@op.pl
  • Na konkurs jeden uczestnik może nadesłać jedną pracę.
  • Baśń nie może przekroczyć 2 stron dokumentu w programie tekstowym.
  • Praca powinna zawierać imię, nazwisko autora, klasę, nazwisko opiekuna, pod kierunkiem którego powstała praca
  • Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie szkoły poprzez wypełnienie karty zgłoszenia, telefonicznie, bądź przesłanie informacji drogą elektroniczną na adres organizatora: sp25@edukacja.czestochowa.pl

ZAKRES PROGRAMOWY:

JĘZYK POLSKI

Klasy IV- VIII

  1. KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTUROWE:
  2. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
  3. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
  4. Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
  5. Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami.
  6. Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej jako podstawy tożsamości narodowej.
  7. Poznawanie wybranych dzieł wielkich pisarzy polskich w kontekście podstawowych informacji o epokach, w których tworzyli (zwłaszcza w klasach VII i VIII).
  8. Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.
  9. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:
    1. Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
    2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
    3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
    4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
    5. Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.
    6. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.
    7. 3TWORZENIE WYPOWIEDZI:
    8. Usprawnianie czynności fonacyjnych, artykulacyjnych i prozodycznych uczniów.
    9. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.

4 .  Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz  umiejętności  organizacji tekstu.

  1. Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób  literackich.
  1. SAMOKSZTAŁCENIE
  1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
  2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
  3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.
  4. Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
  5. Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, na przykład w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i wykładach oraz rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
  6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.

PRZYRODA

VII. ŚRODOWISKO ANTROPOGENICZNE I KRAJOBRAZ NAJBLIŻSZEJ OKOLICY.

UCZEŃ:

  1. określa zależności między składnikami środowiska przyrodniczego i antropogenicznego;
  2. ocenia zmiany zagospodarowania terenu wpływające na wygląd krajobrazu najbliższej okolicy;

GEOGRAFIA

  1. KRAJOBRAZY POLSKI: UCZEŃ:
  1. przedstawia pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazach powstałe w wyniku działalności

człowieka;

9.przyjmuje postawę szacunku wobec środowiska przyrodniczego i kulturowego Polski.

BIOLOGIA

VIII. ZAGROŻENIA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ.   UCZEŃ:

  1. analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną;
  2. uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej;

ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE!

Organizatorzy:

Olga Drab

Małgorzata Niemczyk

III  Powiatowy  Festiwal  Nauki „Szkoła  Myślenia”

13.05.2022 r.

Z uwagi na panującą pandemię  COVID 19 konkurs odbędzie się      w formie zdalnej na platformie Microsoft TEAMS.

WSPÓŁORGANIZATORZY:

Wydział  Infrastruktury i Środowiska Politechniki Częstochowskiej ul.  Brzeźnicka 60a

Cel główny:

Rozwijanie umiejętności myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów

w naukach matematyczno-przyrodniczych, humanistyczno – społecznych.

Cele szczegółowe:

– rozwijanie kreatywności;

– rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów;

– rozwijanie umiejętności logicznego oraz nieszablonowego myślenia uczniów,  rozumowania, argumentowania i wnioskowania;

– rozwijanie zainteresowań uczniów matematyką, przyrodą, geografią, informatyką, historią, językiem polskim;

– promowanie oryginalnych i niestandardowych rozwiązań;

-rozwijanie umiejętności pracy w zespole.

WARUNKI UCZESTNICTWA:

  • Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas VI – VIII
  • Rozgrywki odbędą się w jednej grupie wiekowej : klasy VI – VIII
  • Uczniowie przystępują do konkursu w 4 osobowych grupach.
  • W konkursie udział wziąć może każda szkoła podstawowa.
  • Konkurs ma zasadę powszechności, gwarantującą równy dostęp do udziału w zawodach wszystkim zainteresowanym uczniom kl. VI-VIII szkoły podstawowej.
  • Każda szkoła przystępując do konkursu typuje jedną drużynę.
  • Uczestnicy konkursu nie ponoszą żadnych kosztów.
  • Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie szkoły poprzez wypełnienie karty zgłoszenia, telefonicznie, bądź przesłanie informacji drogą elektroniczną na adres organizatora: sp25@edukacja.czestochowa.pl

Adresaci:

Czteroosobowa  grupa uczniów z klas VI – VIII wraz z opiekunem.

  1. Szkoła, która zgłosi swój udział w konkursie otrzyma link do spotkania –  zostanie  on  przesłany do opiekuna drużyny.

Przed konkursem należy:

  • Pobrać bezpłatną aplikację MS Teams i uruchomić ją na komputerze stacjonarnym/laptopie z systemem Windows/iOS https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams/group-chat-software?ms.url=microsoftcomteams&rtc=1.
  • Każdy uczestnik konkursu ( opiekun drużyny) zakłada konto w aplikacji MS Teams na adres e-mail przesłany do organizatora konkursu (konta proszę zakładać podając swoje prawdziwe imię i nazwisko). Zaproszenia do udziału w konkursie wraz z linkiem dostępu zostaną wysyłane na ten właśnie adres.
  • Drużynie konkursowej należy zorganizować miejsce pozwalające na uczestniczenie w konkursie w wyznaczonych godzinach zgodnie z zasadami obowiązującymi w czasie pandemii COVID-19. Stanowisko powinno być wyposażone w komputer stacjonarny / laptop z dostępem do Internetu, głośnik/słuchawki, mikrofon oraz kamerę. Urządzenia mobilne typu telefon/mały tablet nie są zalecane ponieważ w trakcie trwania konkursu prowadzący będzie udostępniał widok prezentacji.
  • Uczestnicy konkursu proszeni są o przygotowanie kartek i przyborów piśmiennych ( marker, pisaki)
  • Organizator nie ponosi odpowiedzialności za łącze internetowe.
  • .Zgłoszona szkoła zostanie poinformowana o terminie testowego połączenia.
  1. Prosimy o przesłanie karty zgłoszenia w podanym terminie.

Zgłoszenia na konkurs do 30.04. 2022r.

Przebieg konkursu:

Konkurs drużynowy wiedzy ogólnej.

  • Gry i zagadki logiczne.
  • Prezentacje multimedialne na temat : Zwierzęta w filmach.
  • Konkurs wiedzy o Patronach Roku 2021( Stanisław Lem, Krzysztof  

          Kamil Baczyński, kardynał Stefan Wyszyński)

  • Pokaz doświadczeń pobudzających wyobraźnię i logiczne myślenie.

Zgłoszenia:

Prosimy o telefoniczne potwierdzenie udziału w konkursie do dnia 30.04.2022 r.

( nr tel.34-362-15-83 ).

W zgłoszeniu należy podać: imię i nazwisko  opiekuna.

Organizatorzy: Ilona Cierpińska, Małgorzata Niemczyk, Anna Dobosz,

Anna Jasiak, Wioletta Gorzkowska, Dorota Zębik , Ludmiła Langier

Informację nt. konkursu.

  1. Prezentacja multimedialna (czas prezentacji max. 8 minut)

Oceniamy:

-treści zawarte w prezentacji;

-sposób przekazania;

-samą prezentację

W prezentacji należy uwzględnić rolę zwierząt grających w filmach,  gatunek zwierząt, cechy charakterystyczne dla tego gatunku , przykłady filmów, w których występowały.

Prosimy o zapisanie prezentacji na dwóch nośnikach np. płycie i pamięci przenośnej.

  1. Doświadczenia

Oceniamy:

-zapoznanie z tematem doświadczenia;

-omówienie zestawu laboratoryjnego;

-sposób przeprowadzenia doświadczenia;

-wrażenie ogólne.

Należy przygotować jedno doświadczenie.

III. Konkurs wiedzy o Patronach Roku 2021

Uczniowie odpowiadają grupowo. Pytania dotyczą życia, działalności, twórczości wielkich Polaków.

  1. Gry i zagadki logiczne

Uczniowie grupowo rozwiązują: rebusy, zagadki logiczne, zadania wymagające myślenia

Nad prawidłowością przebiegu konkursu i zadań finałowych czuwać będzie komisja konkursowa.

          Organizatorzy: Ilona Cierpińska, Małgorzata Niemczyk ( niemczyk93@interia.pl, Anna Dobosz, Anna Jasiak, Wioletta Gorzkowska, Dorota Zębik